Proč by měl mít každý vztah pravidla komunikace?

Protože správná komunikace je základní stavební kámen každého vztahu. Bez komunikace, která vede ke kompromisu a dohodě, se jen hádáte a nic nevyřešíte. Ovšem pod správnou komunikací si každý může vysvětlovat něco jiného. Z toho důvodu není na škodu si vytvořit domácí pravidla komunikace, díky kterým se vždy dohodnete a vytvoříte kompromis, který vám zaručí dlouhý a oboustranně spokojený vztah.

Pravidla komunikace

Místo a termín

Není vhodné věci řešit před rodiči, dětmi atd….je to vaše věc a tak by to mělo zůstat.

Čas na debatu

Neřešte to v časové tísni o půlnoci, když jeden z partnerů brzo ráno stává, je už unaven a chce se mu spát

Buďte na debatu připraveni a konkrétní

Pokud sami nevíte co chcete, jak to můžete sdělit partnerovi? Jak má následně vaše potřeby naplnit? Pokud navíc své potřeby nesdělíte konkrétně, tedy jak přesně vypadá to, co od partnera chcete a co to konkrétně znamená, tak vám to zaručeně partner splnit nemůže. Každý se díváme na jednu věc jiným úhlem pohledu. Neříkejte „chci, abys mě měl víc rád“, nicméně popište, co to pro vás znamená – „chci, aby ses choval tak a tak, dělal to a to, dělal to tak často a v tyto hodiny, tam a tam, za těchto podmínek“.

Každý má nárok se vyjádřit přibližně ve stejném čase

Pokud jeden z vás bude mluvit hodinu a druhý dvě minuty, nepřispívá to vyřešení problému.

Zapisujte si, co partner říká

Někdy vám partner řekne více věcí a vy si nemusíte pamatovat vše, co říkal. Partner se pak může cítit dotčený, že neposloucháte.

Neberte si nic osobně

Určitě si neskákejte do řeči, tím se nic nevyřeší. Nenapadejte partnera za jeho názor, je to jeho verze a vy máte tu svou. Nehledejte problém v partnerovi. Koukejte se na problém jako na něco, co chcete společně vyřešit.

Dejte zpětnou vazbu partnerovi

Pokud i přesto, že dodržíte všechny ostatní pravidla si nedáte vzájemně zpětnou vazbu, tak se problém nevyřeší. Každý vnímáme věci jinak. Popište svými slovy, jak jste pochopili co vám partner řekl a co od vás chce.

Udělejte dohodu a případně stanovte termíny

Musíte se nakonec dohodnout na společném kompromisu. To, že vám partner řekl co chce ještě neznamená, že to můžete splnit a někdy je nutné vytvořit kompromis. Situace také může vyžadovat stanovení termínu, aby se jeden/oba nemohli donekonečna vymlouvat...

Zapište si výsledek

Po několika dnech a o měsících ani nemluvě si už nemusíte přesně pamatovat, co jste si dohodli a navíc není na škodu, když si každý sám za sebe občas připomene, co že to ten partner chtěl a co jsem mu to slíbil.

Stanovte si množství možné na přestupek

Pokud se ukáže, že se dohoda nějak často nedodržuje je to signál, že je špatná nebo že jeden/oba partneři nemají zájem a chuť na vztahu pracovat.

Odpusťte si a udělejte tlustou čáru

Pokud se budete neustále vracet k danému problému a připomínat partnerovi, co udělal špatně, nikam se neposunete.

Dohodněte se na používání pravidel komunikace

Ze začátku je zkoušejte 1 - 2x týdně cca 20 minut na jednodušších věcech. Zkoušejte si i jednotlivé dovednosti zvlášť, jako například zpětnou vazbu. Budete se divit, jak rozdílné budou ze začátku vaše názory na jednu věc a pochopíte, proč vám tak často komunikace vázla.

Co získáte pravidly komunikace?

Budete schopni se v klidu a věcně dohodnout, vzájemně si naplnit potřeby. Vaše debaty budou efektivní a povedou k cíli.

Pravidla mají tu nadhodnotu, že vám často pomůžou odpovědět na otázky, u kterých jste si nebyli jistí. Například pokud partner donekonečna slibuje, že se v něčem změní. Pokud budete komunikovat dle pravidel, tak by mělo být řečeno, jak se konkrétně změní, co pro to udělá, jak to udělá a do kdy to udělá. Pokud se tak nestane, má to opravdu velkou vypovídající hodnotu a je to jasná odpověď na to, jak to s vámi a vaším vztahem myslí.

autor článku: Karel Chába

Novinky
na váš e-mail.:

Jak zvládat partnerské vztahy

Informace o zpracování osobních údajů
Zadat váš email

Zaslat na email

vytisknout

117 komentářů u „Proč by měl mít každý vztah pravidla komunikace?

    Anonym Březen 22, 2012

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak taková pravidla předložit partnerovi, který mi na podobné návrhy obvykle odpoví s tím, že takovou komunikací se nad něj povyšuji a „dělám chytrou“. Když se snažím komunikovat bez emocí, jsem tedy prý povýšená. On se obvykle rozčílí, zaútočí, práskne dveřmi a ignoruje moje další pokusy o řešení problému dokud se neuklidní. Ale ani pak nechce problém dořešit – říká, že nechce další hádku. Jak vysvětlit partnerovi, že diskuse a hádka jsou zcela odlišné věci? Děkuji za odpověď.
      Karel Chába Březen 23, 2012

      Dobrý den, vytisknete mu ty články a dejte mu je přečíst. Pokud ani to nezabere, tak mu doporučte sezení s odborníkem, aby to slyšel od nezávislé osoby. Nicméně vše má své hranice. Pakliže se bude neustále bránit a nic nepodnikne, tak nechce a s takovým jedincem se nedá vztah budovat. Pak už je to jen na vašem osobním zvážení, co máte udělat.
    Mgr. Jaroslav Šafář Únor 28, 2013

    Manželka mi oznámila, že se zamilovala do jiného muže. Máme spolu dvě krásné děti o které nechci přijít a byl bych rád o upevnění manželského vztahu. Je zde nějaká šance na záchranu manželského vztahu??? Mohu použít Vaše návody na upevnění vztahu??? Předem děkuji za jakoukoli odpověď. S pozdravem Šafář
      Karel Chába Březen 1, 2013

      Dobrý den, ano, můžete použít návody, které jsou na mém webu. Nicméně pokud je vaše paní zamilovaná, tak se teď nebude chovat s velkou pravděpodobností moc racionálně a asi s vámi nebude chtít nastalou situaci řešit. Je tedy nutné být trpělivý a to takový čas, jaký považujete za přínosný.
    Hanka Duben 6, 2013

    Nevím si rady s komunikací.Je to 2 měsíce co mi byl manžel nevěrný.Už 5 let měl práci mimo domov 4 roky to vycházelo tak že byl přes zimu doma jen letos pracovali i přes zimu.
    Domu jezdil na 2-4 dny v měsíci a to pro nás bylo asi osudové.Měl 5 dní proměr než jsme na to přišla díky tomu že jsme spolu 18 let a já ho moc dobře znám.
    Ted je to 2 měsíce co se stím srovnávám a nějak mi to nejde,neustále ale neustále mluvím a nevěře o vztazích,lásce a zamilovanosti.
    Myslela jsem že jsme jenom mi dva že je mezi námi něco víc.
    S dotyčnou to ihned ukončil,skončil se zaměstnáním a našel si práci v místě bydliště,ale mě neustále užírá se citý – sebe nabízel i někomu jinému než mě.
    JAK KOMUNIKOVAT??
      Karel Chába Duben 9, 2013

      Dobrý den, ve vašem případě byste se měla zaměřit nejen na komunikaci, jak je popsáno v článku, ale také na svou psychiku. Evidentně vás ta událost tak zasáhla, že potřebujete pomoc odborníka. Doporučuji vám, abyste neváhala a objednala se na osobní konzultaci, aby se váš stav nezhoršoval.
    Jiri Duben 11, 2013

    dobry den,chtel bych se zeptat.Mam vztah s partnerkou ktera ale bydli v jinem meste kvuli praci,a oba pochazime z jedno mesta,kde ja porad ziji.vzdy kdyz prijede,tak slibuje ze bude stravit vice casu s semnou,jenze opak pravdou,dava prednost kamaradovi a kamaradum,nez mě,kdyz chci si sni o tom promluvit a najit nejakou kompezaci ,ale vzdy se z toho vykrucuje,a pak to vetcinou konci hadkou,ktera je o nicem a k nicemu,zadam jen o odpoved jestli to ma cenu dal pokracovat nebo ne..predem dekuji…
    Anonym Duben 19, 2013

    Dobrý den,zjistila jsem, že manžel mi byl 3 měsíce nevěrný (pracoval mimo domov, domů jezdil jak kdy-podle práce,i třeba 1x za14 dní). Řekl mi,že se zamiloval a přemýšlí, že odejde.Jelikož jsem ho pořád milovala, tak jsem ho přesvědčovala kvůli dětem (máme dvě dcery-dospělé a syna -13let a vím,že táta by mu chyběl).Vše jsme si vypovídali a dohodli jsme se, že zůstane s námi, nebudu na něj tlačit. Odpustila jsem mu i přes to, že jsem se cítila poníženě a že mě zradil. Celé dny jsme probrečela,proč mi to udělal atd. Zpočátku to fungovalo vcelku dobře i sex jsme spolu měli,bylo to znovu pěkné-aspoň z mého pohledu.Nyní to jsou 4 měsíce,ale je to čím dál horší,je náladový,nervozní,nevímcomámdělat
      Karel Chába Duben 23, 2013

      Dobrý den, měli byste se pokusit vztah napravit a zlepšit. To, že jste si jen řekli, že spolu zůstanete, není řešení. Proč se to stalo? Co mu chybělo? Co jste dělali ve vztahu špatně? Na to si musíte odpovědět. To musíte řešit. Musíte se vzájemně zajímat o své potřeby a naplňovat je. Viz tento článek http://www.partnerske-vztahy.eu/partnerska-dohoda/.
    Radim Duben 29, 2013

    Dobry den, jsem se svou partnerkou uz vic jak rok, ze zacatku bylo vse na nejllepsi ceste ale
    posledni mesice se jen hadame nedokazem spolu normalne mluvit aniz by nedoslo k hadce.
    Moje partnerka je velice odlisna nez ja je spis vudcem paru, pokud se pohadame aniz bych
    to zavinil ja, tak vzdycky prilezu omlouvam se snazim se uklidnit situaci aniz bych to udelal ja.
    A hlavne je strasne palicata a neumi se pri hadce ovladat, krici a je na me velice sprosta.
    Uz nevim co mam delat, ale rozchod nepripada v uvahu, strasne ji miluju. Prosim o radu co mam
    udelat aby to bylo jako driv. Dekuji
    Iva Květen 25, 2013

    Dobrý den, s manželem jsme na 100% nevycházeli celých 27 let, nebrali jsem se z lásky, ale kvůli tomu, že jsem nechtěli být sami a po odchodech dětí, jsem si myslela, že si to začneme užívat, ale manžel se postupem posledních 5 let začal měnit v cholerika, kterého údajně jen omezuji, mé poslední slovo, které má údajně vždy navrch nad jeho posledním slovem ho naprosto vyčerpává, že přestal komunikovat úplně, Chuť na sex opadávala také a mě to vždy dovádělo k hádkám, že už o mě nestojí. Zase jsem se jakoby udobřili, ale náš společný problém se začínál zhutňovat postupně a nyní manžel nekomunikuje a už se mnou nechce žít. Snažím se analyzovat problémy,ale strašně mě vše mrzí. Mám ho nechat jít?
      Karel Chába Květen 28, 2013

      Dobrý den, pokud nechce a není žádná možnost, jak to zvrátit, tak budete muset respektovat, že chce odejít a měla byste ho nechat.
    Lenka Červen 2, 2013

    Dobrý den, s přítelem jsme spolu 5 let a máme spolu 2,5 roku syna, přítel je rozvedený a má z předchozího vztahu dvě dcery 7 a 9 let. Náš vztah byl vždycky plný vášně, super chemie atd. ale také emocí a poslední dva roky jsme se často hádali, mám na tom podíl viny. Před pár dny mi přítel oznámil že mě již nemiluje a zamiloval se do kamarádky o které poslední dobou hovořil. Kamarádka byla v době jejich seznámení těhotná, opustil ji její přítel. Dá se ještě něco zachránit? Přítel již je velmi odtažitý a nechce se již o našem vztahu bavit. Uvádí že si nedovede představit se mnou být. Je ted asi hodně zamilovaný a nemá moc smysl argumentovat. Co je nejlepší v tento moment udělat? Děkuji
      Karel Chába Červen 4, 2013

      Dobrý den, ano, pokud je hodně zamilovaný, tak nebude chtít slyšet na logické argumenty. Doporučuji mu nabídnout, že pokud/až bude chtít, tak budete ráda řešit vaše problémy. Do té doby, než udělá jasné rozhodnutí, co bude dál, s kým bude, tak nemůžete dělat více, pokud se nerozhodnete sama odejít a budete chtít počkat, co udělá. Ovšem doporučuji, abyste si dala jasný termín, dokdy čekat budete.
    Alena Kazdova Červenec 10, 2013

    Dobrý den,s manželem jsme 25 let.Po celou dobu vztahu bylo vše bez problému.Ale v posledním roce jsme se velice citově odcizili,chemie nefungovala.Já se snažím manželství zachránit,komunikovat,vycházet ve všem vstříc,ale z manželovy strany velký zájem o nějaké řešení neni.No a po sexuální stránce to není o moc lepší.Navíc má dost kamarádů,se kterými tráví hodně volného času.Snažím se se stále o nějakou domluvu,navrhla jsem mu rozchod,ale o tom nechce slyšet.Je ještě nějaká možnost,jak tento vztah zachránit?Děkuji
      Karel Chába Červenec 15, 2013

      Dobrý den, ano, obecná naděje jistě je. Myslím si, že problém je v tom, že manžel prochází velkou změnou a není schopen to racionálně řešit. Určitě doporučuji s ohledem na to, co popisujete, abyste se na mě obrátili osobně. Potřebujete odbornou pomoc.
    Lucka Červenec 23, 2013

    Dobrý den,s přítelem jsme přes 5 let.Není to komunikativní typ takže problémy se moc neřešily,dost se věnuje svým koníčkům a sex nebyl nijak častý(jednou za měsíc i déle).Když byl doma tak byl unavený a chodil brzy spát.Takže tuhle situaci jsem vyřešila tak že jsem ho asi před týdnem podvedla a on nás přistihl.Celá situace je pro mě hrozná!Odstěhoval se s tím,že si musí ujasnit co dál a jestli chce vztah zachránit.Mám ho moc ráda,ale taky nevím jak dál.Prosím o radu!!Děkuji!!
    Marta Srpen 8, 2013

    Dobrý večer, jsme s mužem 9 let. Zpočátku vše fungovalo, chemie a mysleli jsme si že jsme našli jeden druhého, ale nečekanou tragickou událostí jsme se velmi odcizili. Dítě přežilo, ale těžce nemocné, upoutané na lůžko, péče 24 hodin denne. Věnovala jsem mu skoro všechen čas a to teměř tři roky. Ted máme miminko, souvisí ten nezájem i nějak s tím, že žena je v těhotenství a po porodu pro muže nepřitažlivá? Cítím že je odtažitý.. Chtěla bych aby to bylo jako dřív, ale nějak to nejde. Od muže cítím chlad, myslím že se snaží, ale když nepřijdu já a nechytím ho za ruku nebo mu nedám pusu tak nepřijde… Potřebuji cítit lásku a že mě má rád, ale nějak to necítím…Dá se to ještě nějak zachránit?
    Nikol Srpen 10, 2013

    Dobry den,jsem s přitelem už 11 let , bez deti, do nedávna vše fumbovalo protože jsme byli mladý a bezstarostný. Jenze ja s přibivajicimi roky začinám chápat , že partner neni schopný komunikace na vážnějši téma. Už několikrat jsme na tom stroskotali, ja mluvim a on ani slovo. Když cití ,že jsem už bezradná a že mě to trapi, tak mě obejme a dá najevo lásku , ale to je vše. Vim, že se máme stále rádi, jenže bez komukace to už dlouho nevydržim. Nevim jak ho k ni primět?Když jsem mu ukazala články, neřekl nic. Jen mě zase pevně obejmul.Mám mu doporučit odbornou pomoc?Jediný co žadá ode mě…HLAVNĚ NIC NEŘEŠ. To mi nepřipadá úpně normálni.
    Předem děkuji
      Karel Chába Srpen 13, 2013

      Dobrý den, s ohledem na to, co píšete a co už jste podnikla, určitě doporučuji, aby se na mě obrátil osobně. Sami víte a cítíte, že takto to dál nepůjde a dopadne to špatně. Pokud nebude chtít pořád nic dělat a řešit, tak doporučuji, abyste si hodně dobře promyslela, zda zůstat. K tomu vám poslouží tento článek http://www.partnerske-vztahy.eu/jaky-udelat-prvni-krok-kdyz-nastane-krize-vztahu/.
    Pavla Srpen 25, 2013

    Dobrý den! S manželem budeme 15let, je rozvedený a o 10let starší(47let). Máme spolu jedno dítě. Bude to skoro rok co spolu jen bydlíme, nemluvíme. Začalo to tím, že se mi nelíbilo jeho chování ke mě, měl ke mě pořád nějaké výhrady a poslední dobou mi říká, že jsem ,,babochlap,,. Pravdou je, že jsem se změnila, ale k tomu lepšímu, ba naopak jsem více ženská, chodím cvičit, víc na sebe dbám a cítím se velice dobře. Chtěla jsem si sním o problému několikrát promluvit, ale vždycky mi řekne,že si pořád jenom stěžuji a on semnou mluvit nebude a odejde. To je pořád dokola.Jak ho mám přinutit, aby semnou mluvil,já mu vlastně ani nemůžu říct co mi vadí,nechce nic slyšet. Jsem už zoufalá. Děkuji
      Karel Chába Srpen 27, 2013

      Dobrý den, to není vůbec jednoduché řešit takovou věc, když jeden nechce. Můžete zkusit napsat dopis, kde popíšete, jak se cítíte. Jinak ho nenapadejte. Mluvte jen o sobě a svých pocitech, emocích, o tom, jaký to na vás má dopad atd. Pokud to nebude akceptovat, tak zkuste požádat, zda by s vámi nezašel do poradny. V případě, že i to odmítne, tak máte velice malou šanci na řešení a doporučuji, abyste zvážila, jak dál, viz článek http://www.partnerske-vztahy.eu/jaky-udelat-prvni-krok-kdyz-nastane-krize-vztahu/.
    Karolína Srpen 29, 2013

    Dobrý den, s přítelem jsme spolu přes půl roku, ze začátku to byl pro oba vymodlený vztah. Poslední měsíc mám ale pocit, jako kdybych pro něj ztrácela cenu. Dříve jsme si denně alespoň vyměnili pár zpráv, ted mi skoro ani nedá vědět, když mu vyčtu, že se mi neozval, omlouvá se mi s tím, že má hrozně moc práce nebo, že něco dělá. Když chci vyřešit problém mlčí a nic neříká. Po sms zprávách je ale hrdina a řekl by mi téměř cokoliv. Má tendeci převrátit všechnu vinu na mě. Už vážně nevím, co s tím mám dělat, šíleně mě to ubíjí, že spolu nedokážeme mluvit. Prosím o radu. Děkuji
      Karel Chába Září 2, 2013

      Dobrý den, pokud si nedokážete pomoci sami na základě doporučení, které máte v článcích, tak musíte využít většího kalibru a použít služeb odborníka osobně. Na vše nemůže stačit laik a vše se nedá vyřešit jen z rad na internetu, neb mnoho problémů mé širší a hlubší souvislosti, které nemůže článek obsáhnout. Moc rád vám pomohu osobně na konzultaci.
    citově strádám Říjen 4, 2013

    Dobrý den, se svým přítelem jsem 5 let. Na začátku spolubydlení mě nechával 3 x týdně doma samotnou a odcházel s kamarády ven. Vracel se druhý den ráno a nikdy se nesvěřoval kde ani ským byl. Plakala jsem, a žárlila jsem, ale doufala, že když nebudu hysterická vše se srovná. Dnes již vím s kým tráví svůj čas mimo domov, věím mu. Problém je , že přijdeme domů z práce a přítel mi nemá co říct, jsme ticho. Tolik bych potřebovala ve svém muži spřízněnou duši. Přítel mě nedokáže obejmout. Že mě miluje mi poví pouze v podnapilém stavu. Nikdy nepochválí mě ani nic co udělám. Chybí nám i oční kontakt. Nedokážem se otevřeně bavit ani o budoucnosti o dětech a já se trápím. Co dělat? Moc děkuji.
    Miroslav Listopad 7, 2013

    Dobrý den
    Já 38technolog, žena 39ekonomka ,děti kluci 7,11,13.Jsme spolu sezdaní 15let,před tím 2 roky společné soužití.ženu miluji.Ale nechoval jsem se podle toho.Špatně jsem poslouchal co mi říká.Zprotivil jsem jí sex věčným naléháním.Vršil hybu za chybou,i když z každé jsem se snažil poučit a neopakovat je.Ale defacto si pořád jel to své.S dětmi máme oba vztah OK.Jezdíme po výletech skoro každý víkend.S ženou se dohodnem na fungování rodiny.společné práce.Před třemi týdny žena řekla že už ji nebaví pořád něco slepovat.pořád mi odpoštět moje chyby.Mám si prý najít milenku,ona že si najde milence,před dětmi budeme hrát rodiče.Já ji miluji ale něvěruneunesu.Dostal jsem ji prý na samé dno.
      Karel Chába Listopad 8, 2013

      Dobrý den, s ohledem na to, kam jste se až dostali, vám doporučuji, abyste se na mě obrátili se žádostí o osobní konzultaci. Žena už vám teď nebude věřit a vaše snaha nebude padat na úrodnou půdu.
    Monas Listopad 26, 2013

    zdravim s pritelem jsme spolu dva mesice,zacalo to tak ze jsme oba vedeli ze spolu nebudeme jelikoz on byl pouze na par dni v CR A pak se vracel do zahranici trvalo to tyden a on se vratil zpet s tim,ze budeme spolu.byla jsem za to hrozne rada jenze ted po dvouch mesicich se porad hadame vetsinou o vecech typu byvali pritel,to co bylo davno pred tim nez jsme se znali atd chyba kterou delam je to,ze mu nerikam veci ktere jsou pro nej dulezite a ktere ja beru jinak treba to ze jsem psala byvalemu protoze jsem snim potrebovala resit… proste mu rikam veci jen na pul a vse si uvedomim az po hadce nevim jak snim komunikovat pri hadce absolutne mi dojdou veskery argumenty a vlastni nazory
      Karel Chába Listopad 28, 2013

      Dobrý den, řiďte se tím, co je v článku. Pokud si nedokážete poradit sami, tak vám doporučuji, abyste se objednali u mě na osobní konzultaci.
    Lenka Leden 3, 2014

    Dobrý den,s přítelem máme 2letou holčičku.Žiji s jiným mužem co se o nás moc hezky stará,rozumím si s ním a jsme spokojené.Přemýšlela jsem že se vrátím k otci dcery,protože mi na nem zalezi,miluji ho.Ale neni na nej spoleh,neco slibi a nevadi mu nedodrzet to. Snad si nevidi do pusy a ja vubec nevim co mam delat.Rozum mi rika ze s ním vyrustat nase dite nemuze.Domluvime se ze se sejdeme,holcicka se tesi cely den a on neprijde,ani neda predem vedet ze neprijde.Bude se omlouvat a vim,ze to ani nepochopi,jak bylo tezke ji to vysvetlovat.Jednou bude pro jeho nespolehlivost plakat ona,že?Nevím co dělat, předem Vám moc děkuji za radu,Lenka
    Alena Leden 24, 2014

    Dobrý večer, s přítelem žiji 7 rokem, máme malého syna.Jsem jeho první partnerka po rozvodu.Jeho žena po 15 letech přiznala lesbickou orientaci.Je možné, aby si muž do dalšího života nesl nenávist k ženám? Ze začátku byl pozorný, nyní spíme odděleně a sex probíhá rychlou návštěvou v mé posteli.Žádné dotyky, ani polibky přes den.Dnes jsem mu řekla své pocity, že se cítím zneužívána.Bohužel komunikace s ním skončí jeho řevem, boucháním do zdi a odchodem.Jsem zoufalá, tvrdí, že je spokojený a problém mám jen v hlavě.Po každé této hádce čeká až se vše uklidní a vrátí zpět do starých kolejí.Vadí mi asi nejvíc ta agrese a ani krok směrem ke mně.Děkuji za Váš čas
      Karel Chába Leden 28, 2014

      Dobrý den, ano, je to možné a z toho, co píšete, si myslím, že u něj byl nějaký problém už před seznámením s jeho ženou.
    Miroslav Leden 27, 2014

    Dobrý večer. S přítelkyní jsme spolu 5 let máme spolu syna. V dřívější době jsme jsme spolu komunikovali a řešili problémy. Teď od narození syna už 3 roky řešíme problémy tak že velké vyřešíme a pokud jde o to co dělá jeden z nás špatně vznikne z toho hádka. Když chci mluvit o nás a přítelkyni se to nelíbí hned začne s rozchodem. Vše jak jsem si ujasnil věřím že to mezi námi jde. Přítelkyně chce ale abych jí to po 5 letém vztahu ukázal jako kamarádovy. Což ale nejde pořádně nejde. Problém řešit chceme oba jen asi na to jdeme špatně. Myslím že je to tím že nekomunikujeme a problémy řešíme v časové tísni s tím že teď musí bít po stránce partnerky. Prosím o radu. Děkuji Miroslav
      Karel Chába Leden 28, 2014

      Dobrý den, bohužel vám moc nerozumím. Nicméně držte se rad, které jsou v článku. Pokud totiž například jen říkáte, co vám vadí a neříkáte, jak by to mělo být, tak se nemůžete nikam posunout.
    Johanka Duben 8, 2014

    S manželem jsme 27 let, máme 2 dcery. Vždycky bylo vše v pohodě. Poprvé mě podvedl před 4 lety, důvod málo sexu, nyní se situace opakuje, i když plním, na čem jsme se tenkrát domluvili. Nyní nevím důvod, zdálo se mi naopak všechno v pořádku. Nechce se mnou o tom vůbec mluvit ani si číst vaše články. Mám ho ráda a chci s ním zůstat. Díky za radu, jak ho donutit ke komunikaci? Johanka
      Karel Chába Duben 11, 2014

      Dobrý den, nenuťte ho. Čím více budete tlačit, tím méně vám vyhoví. Zkuste se zamyslet nad tím, jak vy negativně přispíváte této nevyhovující situaci. Změňte to, co děláte špatně. Musíte se na problém dívat tak, že se týká vás obou. Dále na přechodnou dobu myslete více na plnění jeho potřeb na úkor těch vašich. Musíte se k sobě přibližovat. Je něco, co mu vadí, proč se chová tak, jak píšete. To je potřeba řešit.
        Johanka Duben 11, 2014

        Děkuji za radu, ale já bych potřebovala vědět, co mu vadí a co dělám špatně, tak bych chtěla, aby mi to řekl. Já právě nevím, co mu začalo vadit.
        Nevím, co mám na sobě zlepšit. Vnitřně cítím, že on udělal něco špatného a já to mám napravovat. Vím, že je to věc nás obou, ale když nevím, co mu zrovna teď vadí, těžko můžu plnit jeho nynější potřeby. Jsem milá, příjemná, vařím, peru, ale uvnitř mě to úplně svírá. Pěkný den. Johanka
    Ludmila Duben 16, 2014

    Dobrý den s partnerm jsme letos 30 let, já jsem rok po operaci vyvedení stomie anemůžu se nějak vyrovnat s jeho novým prý duševné úžasným vztahem vzniklým přez blog jeho povídek asi také spřízněna duše s frekvencí návštév u ní každý vikend a prý poruchou našeho vztahu již tak 4 roky. Ty viděl on a neřekl nic mlčky trpěl až mu bouchl kotel a že se nechce k ničemu vrátit, je mu 50 a nic si prý neužil. Máme 2 velké dětj, 3 vnoučata a já bych nàš vztah chtéla udržet, protože naše manželství dle mě i našich kamarádů bylo vždy šťastné a já i okolí jsme z toho v šoku ,co je špatně, prý chce dělat vše co nestihl a já ho vždy brzdila. Nechci o něho přijít kvůli neuváženému zaláskováni. Co teď? Dekuj
      Karel Chába Duben 17, 2014

      Dobrý den, pokud je teď zamilovaný a nechce nic řešit, tak mu budete muset dát prostor. V případě, že na něj budete tlačit, tak ho budete jen utvrzovat v tom, že má odejít.
        Ludmila Duben 18, 2014

        Díky za radu, dnes jsem díky Vašim článkům dospěla na totéž, dohodli jsme se na zkoušku na čas odloučení, bude bydlet u tatínka a po pár týdnech, abych si já ujasnila svoje priority a své já a mohla mu dát prostor k realizaci svobody . Vrátím se k svým koníčkům, pořídila jsem si štěně i to se mu líbí a budu pracovat sama na sobě a třeba ho to časem přejde, nic mu nevyčítám, po operaci o sexu nemůže být řeč a opravdu každý den musíme žít jako by byl poslední. Dnes mu umřel spolužák, tak má o důvod víc přemýšlet co od života chce. Z našeho rozhovoru mám docela dobrý pocit a vím, že když oba časem budeme chtít mohlo by to klapnout. Je to spíš opravdu o té volnosti moc děkuji a držte mi palce.L.
    Maky Duben 29, 2014

    Dobrý den,mám přítele 4 roky. Stalo se,že měl během jednoho roku dvě známosti. Na obě jsem přišla, ale jelikož ho miluji opravdu hluboce, odpustila jsem.Jenže jeho chovani se ted zase podoba zacatkum tehdejsi krize.zmenil se. Nesahne doma na praci. Vsechno delam ja( varim, peru, uklizim…) on prijde z prace(chodi kolikrat driv nez ja a jezdi v aute cely den),pusti televizi a vecer vyzaduje jen sex. Vytratila se u nas veskera neznost, doteky.. Navic jeho nechut cokoliv po praci udelat nebo pomoci uz stve i moje rodice u kterych zijeme nez se postavime na vlastni nohy. Co mam delat? Vycita mi ze po nem chci trochu pomoci a ze s nim malo spim. Jsem zoufala.nepreziju aby se minulost opakovala:(
      Karel Chába Květen 6, 2014

      Dobrý den, především musíte najít sílu se té situaci postavit a jednat. Musíte si uvědomit, jak vy sama se podílíte na tom, co se děje. Pokud mu dáváte najevo, že mu vše odpustíte a on si myslím, že si může vše dovolit, tak je to především vaše chyba. Další problém vidím v tom, že po jeho nevěrách jste si jen řekli, že spolu budete dál, ale už jste neřešili, co bylo špatně a jak to vyřešit. Doporučuji vám, tedy úplně základní věc. Vyřešte si domácí dohodu. Více zde http://www.partnerske-vztahy.eu/partnerska-dohoda/ .
    Aňa Květen 1, 2014

    Dobrý den,byli jsme manželé 17 let.Tři roky po rozvodu jsme se k sobě vrátili.po dvou letech jsme na tom skoro stejně jako jsme byli před rozvodem.prý mu vyčítám jeho koníček(rybaření),ale vůbec nechce pochopit mě,že chci aby nějaký volný čas strávil taky se mnou.Po hádce kdy jsem mu řekla,že prodáme byt a rozejdeme se skamarádil se servírkou z hospody kam začal chodit.Naschvál ji nechal dát spol.fotku na profil a veřejně se s ní ukazuje.Hrozně mě to rozsekalo,prý do nedávna byli jen kamarádi,ted už nejsou.vyčetl mi že jsem o něj nebojovala,ale místo toho jsem po měsíci trápení měla 2krát sex s jedním mužem.Pro mě to byl opravdu jen sex,on to nedokáže pochopit a odpustit..mám ještě šanci? J
      Karel Chába Květen 6, 2014

      Dobrý den, pokud se ptáte na to, zda máte šanci, tak ano, vždy je to 50 na 50%. Nicméně vás by měly zajímat jiné věci. Především to, co jste dělali špatně a jak to napravit.
    Veverka Jan Květen 24, 2014

    Dobrý den,mám přítelkyni se kterou se znám už opravdu dlouho.Přítelkyně je opravdu skvělá,ale tvrdí že nám chybí komunikace.Snažím se tento problém nějak řešit,ale nějak to nejde.Rád bych poprosil o vaší radu co dál.I když se sní snažím komunikovat. Předem díky za odpověď
      Karel Chába Květen 27, 2014

      Dobrý den, umění komunikace je hodně o představě. Tedy pokud si neumíte představit, co ona tím myslím, jak by jiná a lepší komunikace měla vypadat, tak potřebujete, aby vám to ona nebo někdo ukázal a vysvětlil. Začnete tedy u přítelkyně. Ať vám přesně vysvětlí, co myslí tím komunikovat. Tím, že vám komunikace chybí.
    Ludmila Červen 3, 2014

    Dobrý večer,16,4, jsem žádala o radu co s partnerem, kterému je 50 a dohání vše co nestihl, včetně nového vztahu, a dnes přišel s tím, že dá žádost o rozvod. Nechala jsem mu čas i prostoru kolik chce . Nejsem si vědoma, že bych mu něčím ublížila něco po něm chtěla či cokoli komentovala a tento krok z jeho strany je pro mě podraz. Nic nevysvětlil do poradny odmítá jít ale pro mě s mým postižením je toto řešení zvláště po tak krátké době nepřijatelné. Bere spoustu léků na srdce, bolest zad +zamilovanost, tak mi to přijde jako zkrat. Nechci rozvod, jak se bránit,co alimentační povinnost, na co mám nárok a na koho se případně obrátit Děkuji Ludmila
      Karel Chába Červen 4, 2014

      Dobrý den, to je dotaz na právní poradnu.
    Yvetta Červen 19, 2014

    Dobrý večer,mám přítele 5let.Jsme každý z jiného města,na začátku našeho vztahu jsme se dohodli,že počkáme až moji synové dodělají školu a osamostatní se (cca tak za za 3roky) poté budem spolu žít společně.Na společné soužítí se velice těším je to pro mě nový začátek.
    Přítel má syna mladšího 10let a snaží se o střídavou péči což mu schvaluji,protože si to syn též přeje.
    Nyní cítím,že se něco děje a proto jsem se přímo zeptala zda chce ,abych s nim žila odpoveď žádná velice mě to ranilo.Když jsem po několika dnech chtěla komunikovat o tomto problému,abych věděla načem jsem odpověď zněla,kdo ví co bude.Pociťuji hlubokou uzkost,protože stejně tak jak své syny tak i syna a přitele mám velice rád
      Karel Chába Červen 23, 2014

      Dobrý den, je velice pravděpodobné, že neví, co chce, není si jistý. Zkuste to teď jinak. „Jen“ mu řekněte, co cítíte a prožíváte. Jděte do hloubky svého nitra a vše mu popište. Mluvte ale jen o sobě. Jeho do toho „nezatahujte“. Pak mu dejte čas, aby si o tom uvažoval. Po pár dnech se uvidí, zda na to nějak bude reagovat.
    sisi Červenec 3, 2014

    Dobrý den,jsem se s partnerem19 let prošly jsme spoustou problémů bydlení,peníze,exekuce kvůli jeho
    Lajdáctví .Máme spolu 1 ditě už 17leté i když jsem nesouhlasila s jeho rozhodnutími vždy jsem nakonec ustoupila aby byl doma klid.Teď mám 6 let firmu ,kde pracuji i já .Partner si žije svůj život se svými koníčky a kamarády a mě ignoruje nic ho nezajímá ,cokoliv řeknu je to špatně ,nikdy neřekne nic co by mi udělalo radost i když jsem mu řekla konkrétně co bych si přála jeho odpověď je vždy stejná “a co Ti jako dělám“nemá zájem něco řešit a odpověď je vždy stejná “tak si někoho najdi ,když se Ti to nelíbý.
    Můj plat se vždy dával na poplatky za bydlení,ale všechno je jen jeho .
    dagii Srpen 25, 2014

    Dobrý den, mám problém s manželem, že mi chybí ,,nějaké sdílení“. Nefunguje u nás nějak komunikace ve stylu, že by se zajímal o dění v životě či situace, nijak je nezhodntí, nevrátí se k nim, neřekne jak bylo, co jsi na to říkala atd.To mi chybí. Jen já se vždy ptám, jak bylo, co dělal atd. To ještě sem tan něco řekne, v souvislosti se mnou, co jsem řešila já či tak vůbec nic.Řeknu něco sama, ale cítím potom z toho nezájem,jsem smutná a tím pádem chladnější a to zase cítí on, ale na upozornování typu nebavíš se se mnou říká že baví.Jsme tak moc rozdílní? Nemělo by toto jít samo? Příjde mi hloupé ho takto k tomu nutit, třeba to prostě není jeho styl komunikace a já se k němu jen nehodím 🙁
      Karel Chába Srpen 27, 2014

      Dobrý den, ano, každý z vás má jinou potřebu tyto věci řešit a hlavně úroveň, jak tento druh komunikace ovládáte. Měli byste si ujasnit, co kdo potřebuje a vytvořit přijatelný kompromis.
    Andrea Květen 24, 2015

    Dobrý den, před 8lety se 50letý manžel zamiloval. Měli jsme syna 6let, ted mu je 12. vztah se zkazil, manžel tráví večery na facebooku, píše si se známými a já mu přeci nebudu zakazovat s kým se může bavit. Mě už ani nevnímá -jsem jen přehlížená služebná v domě jeho matky, kde žijem pohromadě. Nic nechce řešit, moje výhrady končí hádkou, o tom kam jde, kdy příjde, kde byl je samozřejmě jeho věc a mně do toho nic není. Tak se neptám. O syna se stará, já pro něj neexistuju. Nejsem ošklivá, ale nemám kam jít a situace je čím dál těžší. trápím se, k vůli synovi se snažřm vydržet. Jeho drsné reakce končí prásknutím dveří a vulgárním nadáváním.
      Karel Chába Květen 26, 2015

      Dobrý den, snad by byla šance, kdybyste šli k poradci. Pokud to odmítne, tak vy se musíte začít starat o to, jak se postavit na vlastní nohy. To je pro vás jediná šance. Nesmíte podléhat tomu, že řešení není a začít ho hledat a vytvářet příležitosti.
    Ivo Červen 19, 2015

    Dobrý den, rád bych Vás požádal o radu, jsme s manželkou17 let a z toho 7 let manželé, máme dvě krásné děti 7-4. Vše fungovalo dobře, než manželka začala chodit opět do práce. Poslední dobu jsem zpozoroval jistou nervozitu ve vztahu tak asi před měsícem jsem sní dostal, že mě už asi nemiluje a neví co má dělat, jsme prý jako sourozenci kteří se starají o děti. Já si toho bohužel nějak nevšiml a myslel jsem že je vše v pořádku tak jsem z toho byl celkem překvapený. Manželku nadevše miluji a chtěl bych to dát opět do pořádku, ale bojím se, že ona moc ne. Po tom co mi to řekla, že mě asi nemiluje je náš vztah straší, nemohu se jí dotknout, komunikace je křečovitá. Předem děkuji za odpověď.
      Karel Chába Červen 23, 2015

      Dobrý den, nejlepší řešení by pro vás bylo se na mě obrátit s žádostí o osobní konzultaci. Toto není jen o špatné komunikaci a nenaplněných potřebách. U vás je problém v mužské a ženské energii, a proto to ona cítí tak, že jste sourozenci. Ona už k vám necítí to, co by měla cítit k muži. Není tam chemie, není tam pocit, že jste muž pro ní atd.
    Jarmila Srpen 30, 2015

    Dobrý den, prosím o radu.Jsem tři roky ve vztahu s rozvedeným mužem, který bohužel žije společně se svojí býv. ženou v jejich domě a také spolu pracují. Protože partner na komunikaci ohledně dalšího soužití se svojí bývalou ženou velmi nerad reagoval, a já vlastně žiji v nejistotě , zda ještě o ni stojí nebo ona naopak o něj. Začala jsem s ní psát pod smyšleným emailem a zjišťovat jaký má postoj k bývalému muži,protože jsem měla pocit, že on si stále tvoří zadní vrátka k ní a neříká mi vše. Jak se vyjádřila je jí už dlouho lhostejný, protože byl nevěrný.Přiznala jsem se k emailům což způsobilo,že se mnou již nechce být, protože jsem šmírovala.Komunikovat odmítal a tvrdil,že mě miluje.Jak dál
      Karel Chába Srpen 31, 2015

      Dobrý den, myslím si, že on k vám blíže, než jste spolu byli, nechtěl být. Kdyby chtěl, tak by se choval aktivně a vše by bylo jinak. Také je možné, že situaci využívá proto, aby se mohl rozejít. To už je ale jen má spekulace proto, abyste si byla schopna všímat signálů. Teď můžete to, že mu vysvětlíte, jak trpíte v tom vztahu a co jste sledovala tím, že jste to udělala. Napište to, ale popisujte jen své pocity. Nijak na něho neútočte, nededukujte a nic mu nevyčítejte. Pište mu to tak, jako byste mi vy na sezení popisovala, jak jste se cítila.
        Jarmila Srpen 31, 2015

        To jsem udělala, písemnou formou jsem se omluvila a vysvětlila co mne k tomu vedlo, že jsem přistoupila k takovému neférovému kroku. Bohužel řekl, že jsem arogantní a drzá, která chce pomoci svému egu a jen se rýpám v minulosti. Prý jsem mu dala nůž do zad tímto emailovým psaním s jeho ex. Bohužel vždy se tématu on a bývalá vyhýbal. Říkal, že se má žít krásným okamžikem a ne probírat minulost. Odmlčel se a já nevím co s tím, zažila jsem s nim velmi pěkné období, které bohužel narušovalo soužití s jeho ex. V poslední době sice začal hovořit o budoucnosti, ale bohužel po šesti letech se objevil jeho syn, který utekl před problémy do zahr. Ukázal vnučku což mi bylo zatajeno. Nevím jak dál.Děku
    Niky Říjen 1, 2015

    Dobrý den. Letos v červnu jsem zjistila, že mi byl partner 3 roky nevěrný. Na sociálních sítích vyhledával i jiné ženy. Je pravda, že jsme se již zpočátku dost hádali z různých důvodů. Je starší a proto si myslí, že má ve všem pravdu a chce abych se nechala vést. Častokrát jsem se balila, že odejdu. Nevěru prý skončil již před tím, než jsem na ni přišla. Proč hledal další ženy mi nevysvětlil. Nevěřím mu, neustále čekám na další signál, že je nevěrný a hledám a hledám. On tvrdí, že je vše skončeno ale pořád se hádáme, protože mu nevěřím. Těch žen ať fyzicky nebo virtuálně bylo mnoho. Bojím se, že jsem si našla patologického podváděče. Je to možné? Jak z té situace ven? Děkuji.
      Karel Chába Říjen 12, 2015

      Dobrý den, ano, jistě je možné, že je velmi často nevěrný. Pokud to tak je a on vás podvádí, tak byste neměla na nic čekat a měla byste to ukončit. Je rozdíl mezi jednou nevěrou a mezi tím, když je to závislost.
    Sára Leden 26, 2016

    Dobrý den, s partnerem nyní procházíme krizí. Jsme spolu 3 roky, ale zatím spolu nebydlíme. Bohužel partner vše dělá na poslední chvíli a je lajdák – to mi vadí nejvíce, protože je takový i ve vztahu. Když se s ním snažím řešit věci, tak neposlouchá a nebo nic neříká. Když se pohádáme, tak se neozve třeba i týden nebo dokud se neozvu já, protože to většinou nevydržím a nechci se hádat. Pak dělá, že se nic nestalo a že žádná hádka nebyla, je normální. Chtěla jsem to řešit u specialisty, ale řekl, že nikam nejde. Už nevím, co s ním. Vždycky mě mrzí, když se mnou nekomunikuje a nevím, jak ho mám přinutit, aby i on řekl na problém svůj názor. Také mě mrzí, že se po hádce několik dní neozve
      Karel Chába Leden 29, 2016

      Dobrý den, bohužel základ pro vyřešení vaší situace je, že to chtějí řešit oba. Můžete mu ještě říci, že by bylo tedy fajn, aby on navrhnul postup, jak tyto věci řešit. Když to bude pořád stejné, tak musíte sama zvážit, zda to takto dál chcete anebo to ukončíte.
    Jitka Březen 19, 2016

    Dobrý den, píšete, že máme umět říct..
    Chci, aby ses choval tak a tak, dělal to a to, dělal to tak často a v tyto hodiny, tam a tam, za těchto podmínek“. Promiňte mi ale když jsme se seznamovali tak jsme věděli co máme a nemáme dělat abychom se spolu cítili dobře bylo to přirozené ale postupem času se to vytratilo. Nejde tedy o to že by druhý nevěděl. Připomínání mi příjde jako znásilňování tedy takový pocit mám z manžela když o tom mluvíme. Zbaví se mně větou máš pravdu a skutek ?Př. Na naše výročí svatby byla akce fotbalistů bylo mi to líto a řekla jsem mu to a na datum dalšího se mě ptá jestli něco nemáme a to na celý víkend bo má akci od divadla. Já už nic neplánuji rezignuji.
      Karel Chába Březen 21, 2016

      Dobrý den, ani nevíte, jak daleko jste od pravdy a jak moc se mýlíte.
    Romana Květen 2, 2016

    Jsme spolu 18 let a nejsme schopni komunikovat pomalu ani nad základními věcmi.Krize přišla plíživě, přehlížením a neřešením problémů.Poradnu jsme navštívili,ale manežel označil psycholožku za zaujatou a tak jsme se ničeho nedobrali.Já jsem se postupně uzavírala do sebe a stavěla si ulitu, protože jsem nedokázala vůči dominantnímu manželovi prosadit svoje pocity a potřeby – podíl své viny vidím v tom, že jsem to v některých případech asi neuměla správně manželovi popsat,i když v mnoha věcech,které stejně nedodržel jsem byla velice konrkétní.I když dělám kompromisy, manželovi nestačí. Chemie,obdiv,úcta, opora, vše už vyprchalo.Já cítím už jen minimální potřebu bojovat. Lze to ještě zvrátit?
      Karel Chába Květen 4, 2016

      Dobrý den, teoreticky ano. Nicméně musí chtít oba + musíte na tom pracovat s odborníkem. Pokud ne, nemá to cenu a odejděte.
    Ivana Červen 30, 2016

    Dobrý den,
    jsme spolu 17 let a máme teď delší dobu problém.Manžel se my přiznal k půlroční nevěře v práci, ale měli jsme už asi delší dobu krizi a málo komunikace.Snažila jsem se ten den vše rozumně vyříkat, že se to dá napravit a není pozdě, tvrdil také, že mezi námi vyprchala chemie. Čekal, že se vším budu souhlasit a nebudu se pokoušet pokračovat a dělat to těžší, ale nakonec jsme se dohodli, že to ještě zkusíme. Nechtela jsem to dale rozpatlavat a rozhodla se dát tomu čas, říkal, že to ukončil, ale po tydnu cítím,že zase vzniká bariéra, tak jsem na nás navedla rozhovor a říkal, že si myslel, že to s námi půjde, ale ,že ji má pořád v hlavě.Mám ho ráda,nehádáme se,nevím jak dál .
      Karel Chába Červenec 3, 2016

      Dobrý den, nevidíte, jak hluboký je váš problém. Neznáte jeho prvopočátky a sami tuto situaci nemůžete zvládnout. Jediné, co má smysl, je doporučit vám, abyste se ke mně objednali a nechali se vyvést z vaší krize. Zde jsou možnosti https://www.partnerske-vztahy.eu/konzultace/
    Anna Srpen 22, 2016

    Dobrý den, přítel má často problém vyřešit problém bez emocí. Když se dostaneme k nějakému problému tak o něm nechce mluvit nebo se pohádáme ještě víc a vyvrcholí to až k hádce, kdy už to nezvládnu a rozbrečím. Právě v tu chvíli bych potřebovala, aby mě nenechal brečet a obejmul mě, bohužel se tak neděje. Často se uzavírá do sebe.
    Jana Říjen 6, 2016

    Dobrý den,

    s přítelem jsme tři roky. Nežijeme spolu, studujeme a vidíme každý týden. Je hodně výbušný a ne vždy dojde k tomu, že se omluví po tom, co na mě bez důvodu vyjede, nebo i když k tomu důvod má, ale přežene to. Taky se stává, že je na mě bez toho abych něco zavinila já nervní a pak když se uklidní dělá jakoby se nic nestalo. V poslední době už je toho na mě moc a já nevím, co mám dělat a jak si s ním o tom promluvit. Když o tom začnu mluvit, že se mi to nelíbí, je zase nervozní a k žádnému závěru se nedostaneme.

      Karel Chába Říjen 11, 2016

      Dobrý den, dvě věci vám dělají problém. Neumíte komunikovat a to, jak on reaguje, je zrcadlem toho, jak se uvnitř sebe cítí. Ten první problém řešte tím, že se budete dle návodu učit komunikovat. Ten druhý by měl řešit on tím, že vyhledá psychologa a začne svou nevyrovnanost řešit.
    Michaela Říjen 22, 2016

    Dobrý den. Chci radu konkrétně na partnera připadá mi,že je pro nej nejdůležitější hraní na počítači. Všechno v domácnosti musím zvládat sama s ještě uklízet jeho bordel. Furt mu říkat aby něco udělal i například aby došel se psem. Připadám si jak jeho matka než partnerka. Přítelkyně mi říká ať si nestěžuju aspoň sedi u počíteče a né někde v hospodě. Je pravda,že když něco potřebuji tak se zvedne a udělá ale já už nemám sílu mu furt dokola něco říkat. Poslední dobou mě to trápí čím dál víc protože máme syna a ten často bohužel poslouchá naše hádky. Přítele i dost štve,že chci s ním trávit čas jen prostě toužím po fungující rodině. Prosím poraďte jak situaci řešit dál. Děkuji Míša
    Eva Leden 22, 2017

    Dobrý den,s manželem jsme spolu 7 let, máme tři deti, nejstarší 5 let. S detma je to nápor, mam všechny stále doma,abych na ne stále neřvala a byla v klidu,začala jsem kouřit trávu. Manžel na to přišel, vyříkali jsme si to a ja přestala. Nyní přišlo složíte obdobi a ja se k tomu vrátila znovu,aniz bych mu to rekla.manzel na to prisel a je naštvaný, že jsem mu lhala do oci,prý mi už nevěři. Brat antidepresiva nechci. Bavíme se o tom,on chce abych přestala, já se bojim,že pak budu porad nevrla a nás vztah to zkazí tak jako tak.
      Karel Chába Leden 23, 2017

      Dobrý den, problém vidím v tom, že se zabýváte jen důsledkem, že kouříte. Abyste opravdu problém vyřešili, musíte hledat příčiny vašeho stavu. Děti to nejsou, to je zase jen následek. Vy jste emočně slabá, tam je třeba hledat příčinu a řešit ji. Tedy pracovat na zvládání stresu.
    Lucie Únor 12, 2017

    Dobrý den.S přítelem jsme spolu krátkou dobu.Za týden to budou 4 měsíce.Mně je 20 let a jemu 28.Když jsme se poznali, byl mnou doslova posedlý. Psali jsme si a volali třeba i 4x denně.Komunikace tedy nevázla. Viděli jsme se taky často.Problém je v tom, že od sebe bydlíme cca 250km.Jeho to značně štve, ale já bohužel prvním rokem studuji VŠ, tudíž mám opravdu času málo, ale vždycky si ten čas na něj najdu.Vynahrazuji mu to pak třeba o společných víkendech.Teď je to 14 dní, co to mezi námi přestalo fungovat.Týden jsme se neviděli a on řekl, že mu něco ve vztahu chybí, a že neví co chce, ale že mě má moc rád.Dala jsem mu čas a on se po 2 dnech ozval, že mu chybím a chce se sejít.Má to cenu?
      Karel Chába Únor 15, 2017

      Dobrý den, tyto jeho stavy se budou opakovat, dokud se nevyřeší jejich příčina. Je tedy nutné příčiny hledat a nespokojit se jen s tím, že případně řekne, že už je v pohodě.
    Martina Červenec 4, 2017

    Dobrý den, zcela náhodou jsem začala hledat pomoc a našla jsem tyto stránky, snad mi můžete poradit. S manželem jsme již 13. rok, máme dvě děti 9 a 6 let. Jsme dvě velmi rozdílné povahy, ale (hlavně manžel) až do přelomu letošního roku jsme zvládali fungovat jako „normální“ rodina. Alespoň z mého pohledu. Včera se mi manžel přiznal, že náhodou potkal před cca 4 měsíci spřízněnou duši a komunikace mezi nimi, kterou u mě manžel asi nejvíce postrádal, přerostla už v lásku včetně sexu. Manžela stále miluji,řekla jsem mu to, ale už mi prý další šanci dát nechce, prý jsem ho již mnohokrát zranila a lásku,pochopení a cit musel jít tedy hledat jinam. Poraďte, co mám udělat pro udržení našeho vztahu?
      Karel Chába Červenec 10, 2017

      Dobrý den, že ho milujete, jste mu řekla a teď nemůžete dělat nic jiného, než zkusit vydržet. Dát mu čas a prostor. Je bez debaty, že on si myslí, že má právo se takto chovat, protože věří, že jste mu ublížila. Takže mu musíte chtít dát volnost, abyste jeho odpor k vám neprohlubovala. Takové období běžně trvá 3-12 měsíců.
    Bibi Červenec 18, 2017

    Dobrý den, s manželem jsme spolu 24 let. Dvě dcery 21, 14 let, před 14-ti lety měl manžel milenku, asi měsíc bydlel v podnájmu a pak zjistil, že bez nás nemůže žít.Vztah prý vyšuměl a on se vrátil s prosbou o odpuštění.Asi před měsícem se prořekl, že má na mobilu heslo, aby mu tam nikdo nešel, to ve mě vzbudilo podezření, že se něco děje.Zeptala jsem se a on mi řekl, že je to jen platonické, a my si stejně už nerozumíme a nemáme co říct.Komunikace opravdu vázne, on se mě nerad svěřuje.Vím kdo to je, známe se, ale jemu jsem nic neřekla.Jak ho přesvědčit k ukončení toho vztahu, jak se k němu chovat.A jak k ní když se potkáme?Mám ho ráda i když je to divné. Bibi
      Karel Chába Červenec 21, 2017

      Dobrý den, vy chcete opakovat zase tu chybu, kterou jste udělali poprvé. Nemáte ho přesvědčovat, aby to ukončil. Máte se zajímat o to, co mu vadí a schází. Problém není ta paní, ale vy dva. To, jaký máte vztah. Musíte pracovat na příčinách současného stavu.
        Bibi Červenec 21, 2017

        Dobrý den, mile ráda budu pracovat na příčinách, ale jak, mluví se mnou jen minimálně, řeč nezačne, jen když se ho na něco zeptám, odpoví velmi krátce.Řekl mi, že se už asi nechce o nic snažit, že je mu to všechno jedno.
          Karel Chába Červenec 24, 2017

          Dobrý den, z pochopitelných důvodů nemohu opakovaně reagovat na váš dotaz. Po každé mé odpovědi nejspíše budou následovat další vaše dotazy, a tak to půjde dál a dál. On-line poradna je jen obecně návodná, ukazující směr. Váš problém nevznikl přes noc a nemůžete si myslet, že ho vyřešíte jen tak jednoduše (i když bych vám to přál). Pokud chcete svůj problém opravdu řešit, tak využijte této služby – https://www.partnerske-vztahy.eu/konzultace/pisemna-konzultace/. Detailně vám popíši, co máte krok po kroku dělat, a vysvětlím vám, proč jste se do situace dostali, abyste to už neopakovali.
    Sandruska Červenec 26, 2017

    Dobry den se svim přítelem jsem něco přes rok. Začátek nebyl hezky 😀 chodil semnou a ještě s jednou. Já se to později dozvěděla a tak musel přerušit kontakt, chvíli to trvalo jel za ní a prinesl mi jako dárek fotku 😀 samozřejmě s ni. Mno pak to s ní skončil ale já už nemám k němu důvěru. Takze jsem začala žárlit, nwm jestli právem. Chodí na seznamky a že by se občas koukl na jednu třeba ale on na každou civi, dělá oční kontakty a usmívá se. Když mu to řeknu v klidu že mi to vadí, že už to přehání tak mi řekne že jsem žárlivá a že to dělám taky, i když nedělám. Kouknu naschvál taky a on je naštvaný. Říká že mě miluje nechce ztratit. Ale před ostatními mě ponižuje a že jsem ta špatná já. 🙁
      Karel Chába Srpen 1, 2017

      Dobrý den, myslím, že nechcete vidět to, co je zjevné. S ním nebudete v klidu nikdy. Pokud vám připadá normální, že máte vztah a on pořád chodí na seznamky, pak se nemůžete divit, že je to takové, jaké to je. A vůbec nejde o to, zda jen kouká na fotky, nebo se seznamuje. Jde o signály, které vám dává, a to, že vy nemáte sílu se sama za sebe rozhodnout a odejít.
        Sandruska Srpen 2, 2017

        Sbalila jsem si veci nedavno a on byl uplne v pohode pred kamaradem ze si balim veci a odchazim od nej. Nakonec jsem sla s vecmi od nej a nakonec za mnou utikal vysmal se mi a nakonec mi dal pusu a at se vratim a ze me miluje atd.. mno vybalim si a jelikoz to bylo vecer kdy sme sli spat a nemohla jsem usnout tak sem se koukla do tabletu a znova byl na seznamce , kdy ja si balila veci. 😀 rano mi rekl ze to bylo z toho ze se nastval ze sem chtela odejit. Nechapu uz nic pokad to jsou signaly tak proc porad se snazi mi vyznavat lasku a vyhledavat druhy. Jinak dekuji za odpoved
          Sandruska Srpen 2, 2017

          Jen jeste otazka to chce mit me a mit dalsi ? A nebo i presto ze mi vyznava lasku semnou byt nechce ?
            Karel Chába Srpen 4, 2017

            Dobrý den, z pochopitelných důvodů nemohu opakovaně reagovat na váš dotaz. Po každé mé odpovědi nejspíše budou následovat další vaše dotazy, a tak to půjde dál a dál. On-line poradna je jen obecně návodná, ukazující směr. Váš problém nevznikl přes noc a nemůžete si myslet, že ho vyřešíte jen tak jednoduše (i když bych vám to přál). Pokud chcete svůj problém opravdu řešit, tak využijte této služby – https://www.partnerske-vztahy.eu/konzultace/pisemna-konzultace/. Detailně vám popíši, co máte krok po kroku dělat, a vysvětlím vám, proč jste se do situace dostali, abyste to už neopakovali.
    Marta Srpen 30, 2017

    Dobrý den, chci se zeptat jestli je normální, že muž přijde domů řekne mi ZDAR (ani ne ahoj) a více si mě nevšímá. Když se ho zeptám co v práci a jak se měl, tak mi ochotně odpoví, ale to je všechno.
    On se mě na nic nezeptá, jen co se týká dětí. Třeba kde jsou atd, když zrovna nejsou doma.
    Pokud není uvařeno udělá si jídlo jen pro sebe – nají se a jde na zahrádku. Když jsem mu řekla jestli by mohl někdy udělat večeři pro všechny, řekl tak si musíte říct když něco chcete. Ono by stačilo kdyby on se zeptal, dáte si někdo se mnou? Ale to on neumí. prostě o co si neřeknu to nemám. Myslíte že takový člověk s může změnit a mít mě rád? Jakože mi dá třeba někdy pusu a řekne ahoj, jak ses měla?
      Karel Chába Září 4, 2017

      Dobrý den, nejde o to, co je normální. Když vám napíši, že je to normální, tak spokojenější nebudete. Aby se změnil, musel by na tom mít svůj osobní zájem. Musel by to chtít. Pak to možné je. Není to ale možné u lidí, kteří k tomu nemají vlastní důvod.
    Magda Září 13, 2017

    Dobrý den.S přítelem jsme spolu 11 let. Máme 18ti měsíční dceru.On začal podnikat Já jsem na mateřské.Je to asi měsíc co jsem mu přišla na nevěru která trvala 3 až 4 měsíce.Byl velice překvapený a nečekal co vše vím a nebylo toho málo. Ve všem mi na začátku lhal.Jak dlouho to trvalo,kdo to je a jiné věci.Vše podle jeho slov ukončil a chce vše napravit ale háček je v tom, že je to jeho podřízená z práce.Chtěla jsem tedy aby ji propustil jenže je ve společnosti jen společník a jeho nadřízený (kamarád) to odmítá. Dál se potkávají v práci a to do nočních hodin. Nevím jestli mu mám dál věřit a odpustit.Po tom všem co jsem se dozvěděla na to nemam silu.Ta dotyčná mě zná a směje se mi do očí.
      Karel Chába Září 15, 2017

      Dobrý den, smysl by to mělo, pokud byste chtěli řešit opravdové příčiny, proč se to stalo. Tou příčinou není ta žena, to je jen důsledek. „Jen“ spolu zůstat a nic nezměnit znamená, že opět spadnete do stereotypu, ve kterém jste byli před nevěrou.
    Hana Září 15, 2017

    S partnerem mám skoro roční dítě a dvě děti z předešlého manželství.Po půlroce známosti na dálku jsem se s partnerem rozešla z důvodu lhaní v banalitách.Po měsíci jsem mu umožnila návrat jako spolubydlícího,tvrdil že mě miluje,ale držela jsem si odstup.Našli jsme k sobě znovu cestu a měli společné zajmy. Otěhotněla jsem.Dítě si se mnou přál,ale od chvíle kdy se to dozvěděl trávil veškerý čas s kamarády a vracel se 4dny v týdnu až k ránu.Moje snaha o klidnou komunikaci končila jeho pochopením a v reálu se nic nezměnilo.Ani po porodu. Začala jsem hrotit situaci.Šla do poradny,on nechtěl. Každá další hádka nás vzdaluje. Sex 1x za půl roku.Nechci rozbít rodinu a nevím jak dál? Děkuji
      Karel Chába Září 18, 2017

      Dobrý den, vy sama si nechcete přiznat, že důvodem jeho návratu bylo pouze zraněné ego a že mu šlo především o to pomoci si od úzkosti z toho, že jste ho opustila, což se teď projevuje v plné síle. On nechce, vy si to přiznejte a dle toho se zařiďte. Pokud byste odešla, očekávejte nejspíše opět jeho snahu o návrat.
    Oldřich Listopad 14, 2017

    Dobrý den, na Vaší stránce o komunikaci píšete, že příčinou 95 % nedorozumění je neschopnost vyjádřit své potřeby, jejich nepochopení a nenaplnění. I z dalšího textu jsem pochopil, že by si partneři ve vztahu měli vzájemně naplňovat svoje potřeby. Neumím si představit, že bych po partnerce chtěl, aby mě každé ráno políbila a pohladila. Chci, aby lidi kolem mě jednali přirozeně a autenticky, v souladu s tím, co cítí/chtějí. Pokud chci, aby mě partnerka např. častěji líbala a hladila, tak jí jasně sdělím, že to mám rád a je mi to příjemné. Ale kdy a jak mě bude chtít takto obdarovat nechám na ní. Jinak bych nikdy nevěděl, zda to činí z lásky nebo jen plní dohodu, aby měla odškrtnuto. Mýlím se?
      Karel Chába Listopad 16, 2017

      Dobrý den, věc se má tak, že konkrétní vydefinování toho, co chcete, slouží k co nejlepšímu přenosu informací. Přirozeně pak nejde o to, aby se vše plnilo přesně a na čas. Jde o to, aby druhý měl co nejvěrnější představu, co ten první potřebuje. Aby vše fungovalo, jak má, musí oba každý sám za sebe chtít druhému naplňovat potřeby, musí to z něho/ní vyvěrat přirozeně. Nicméně často právě nestačí jen obecně říci, co chci a co mám rád.
        Oldřich Listopad 16, 2017

        Dobrý den, děkuji za odpověď. V životě by mě nenapadlo, že když mají oba partneří chuť plnit přání druhému, tak to muže váznout na komunikaci – nejsou schopni si sdělit svá přání plnit. Nicméně takovéto propojení vidím jako součást závislého vztahu. U zralého vztahu bych předpokládal, že každý z partnerů umí naplnit svoje potřeby a vztah je postaven na základě nabídky/dávání. Oba partneři jsou zcela soběstační, ale v rámci citového vztahu (lásky) mají potřebu ji druhému vyjadřovat, např. péčí, pozorností, něhou. Obecně tím, co chtějí a můžou druhému nabídnout/dát. A druhý přjímá to, co je s ním v souladu. Tak mi to přijde přirozené, ale jsou pouhý laik 🙂
    Klaudie Listopad 16, 2017

    Dobry den, s partnerem jsme rok a pul a k nikomu jsem nikdy vic necitila. Docela casto se hadame a oba nejdeme ke sprostym slovum daleko a jsme dost zarlivi, nikdy jsem takova nebyla, ze bych partnerovi nadavala. Ne jednou me zradil.. posledne navstivil nevestinec a ja ho chtela opustit, zacal sekat latinu a byl milionovy, rekl mi, ze si udelame miminko, ktere moc chci. Netrvalo mu to dlouho a ta tyden dva zase prisel domu v 9 rano a byl nejakou zenou. Od te doby uz nikde nebyl, ale porad se hadame, dokaze byt opravdu agresivni i ja to nemuzu vydrzet a jsem jako blazen. Kdyz s nim chci resit dulezite veci, tak vzdy ma na praci neco jineho. Hadky nekonci jen u slov. Nevim co mam delat. Miluji
      Karel Chába Listopad 21, 2017

      Dobrý den, vaše problémy se musí řešit od příčin. Ideální by tedy bylo se začít zabývat komunikací. Bez té nic nevyřešíte. Dohodněte se na tom, že budete společně pracovat na učení se komunikaci. Nejen že se tak učíte, jak si věci vysvětlit, ale také se tím spojujete. Přikládám odkaz na článek o komunikaci: https://www.partnerske-vztahy.eu/proc-by-mel-mit-kazdy-vztah-pravidla-komunikace/.
    Aleš Leden 19, 2018

    Dobrý den, jsme se ženou 18 let, máme děti. Nedávno cca před 14 dny se provalila její přibližně půl roční nevěra s mým nyní již bývalým kamarádem s jehož rodinou jsme byli přátelé. Nejdřív se rozhodovala, zda chce být s ním nebo se mnou, a zřejmě poté, co se on doma omluvil své ženě a ukončil to, tak mi před týdnem sdělila, že chce být se mnou. Snažíme se komunikovat, zlepšujeme náš vztah, řešíme příčiny, byli jsme u terapeutky. Hledám k ní znovu důvěru a ona říká, že si „přeje, abych ji už nemusel podezřívat“ Ale když jede pracovně do míst, kde se stýkali, mám špatný pocit. Bojím se, aby jen nezachránila manželství, ale nestýkali se dál tajně. Můžu se jí na to ptát, nebo mám mlčet? Děkuji
      Karel Chába Leden 22, 2018

      Dobrý den, je přirozené, že se bojíte a z toho, byste oba dva měli vycházet. Pokud se tedy potřebujete nějakou dobou ptát, než se vše uklidní, měli byste se dohodnout na tom, jak často, v jaký čas, a za jakých podmínek. Jakou formou. Vaše ptaní musí být vnímáno jako společná snaha jednomu z vás ulevit s pomocí druhého, ale zároveň to nesmí ženu zatěžovat. Nemá cenu to v sobě dusit, to nedělejte. Musíte spolupracovat jako tým bez ohledu na to, kdo přináší zátěž do vztahu.
    Lenka Březen 1, 2018

    Dobrý den, můj problém.. S přítelem žiji společně v mém bytě 2 roky… Poslední dobou hádky vznikají ne úplně z mé strany. Začalo to mými králíky… Že všechno zničí atd. Tak jsem mu dala kompenzaci jiné kabely.. Že si je mám strčit do pr.. Pak další byla u mě mamka má doma s tátou problémy.. Že se máme jít bavit ven… V mém bytě a ještě vykrikne před moji mámou.. Když máma řekne že se jí nelíbí jeho chování.. Chci to sním řešit hned,zvyšuje hlas že moji máme vadí atd nevadí.. Nemůžu mu nic říct, hned je agresivní na každou hádku kterou Chci v klidu řešit.. Je ze se hned odstehuje.. Vše sklopi na mě.. Dává ultimata mezi mnou králíkama a asi mámou co stím už nevím rady díky moc..
      Karel Chába Březen 1, 2018

      Dobrý den, Lenko, základ je nehledat, kdo má pravdu a kdo s čím začal první. Na tom byste se měli, až bude klid, chtít shodnout a dodržovat to. S tímto nastavením se pak musíte posunout dál a učit se komunikaci zde v článku. Následně se zabývat potřebami ve vztahu. Pokud tyto věci nebudete dělat, namůžete se cítit dobře a je lepší to ukončit.
    Klára Březen 13, 2018

    Dobrý den, prosím o radu. V manželství jsme 13 let, 2 děti(11,5).Bydlime s manželovými rodiči.Konflikty s nimi máme od začátku.Nemame žádné soukromí,několikrát za den neohlasene přijdou, neklepou,neustále připomínky jak co děláme a jak to podle nich máme dělat,při každém odchodu kam jdeme, kdy přijdeme, jestli tam musime atd.když potřebujeme pohlídat děti, tak věcne problém (že se pohlídaji sami, nebo jsou rodiče unavení.Děti pořád okřikují(ať se obleknou, ať nejezdí na kole), nekolikrat vyhodili synovy kamarády ze zahrady a to vždy v mé přítomnosti. Vždycky když je upozorníme, že se nám to nelíbí,tak se urazí, 14 dní se nebaví a potom zase znova.S manželem se pořád hádáme. Poraďte prosim
      Karel Chába Srpen 6, 2018

      Dobrý den, Kláro, nemusí se vám to zdát, nicméně problém začíná u vás s manželem. Dokud vy nebudete jako team, který si rozumí, umí se pochopit z větší emoční hloubky, než je to teď, tak se vám to s rodiči bude řešit velice špatně. Musíte se s mužem začít učit komunikovat.
    Markéta Srpen 2, 2018

    Dobrý den, jsme s manželem spolu 17 let, prošli jsme si různě těžká období -moje vážná nemoc, neplodnost, ztráta zaměstnání. Vše jsme zvládli. Adoptovali jsme chlapečka, 5 let, kterého oba milujeme,nyní mi manžel řekl, že mě rád nemá, chce se dohodnou, ale odejít. Já bych ráda vztah zachránila, ale nevím jak. Manžel tvrdí, že jinou ženu nemá, jen už ke mně nic necítí. Děkuji za radu. Markéta
      Karel Chába Srpen 6, 2018

      Dobrý den, Markéto, v těchto situacích je nejlépe zjistit, co je na pozadí. Není to tak jednoduché jako:„Nemám tě rád a basta“. Je nějaká příčina. Něco se děje u vašeho muže a něco si myslí, co ho ovlivňuje. O tom by bylo dobré mluvit. Takže byste měli mluvit hodně o jeho pocitech. O prožitcích. O tom, co mu vadí, co ho brzdí, co ho od vás odrazuje. Pokud to budete dělat, v žádném případě nesmíte vy hodnotit, co vám řekne. Jsou to jeho subjektivní prožitky a ty nelze hodnotit. A to ani v případě, že vám to nebude příjemné. Musíte se k sobě přiblížit psychicky, to je klíč ke změně. Nemusíte to ale sami zvládnout a pak doporučuji poradnu.
Omlouváme se, komentáře a poradna jsou dočasně vypnuté. V případě, že potřebujete vyřešit svůj partnerský problém, můžete využít služby písemné konzultace. Pro více informací klikněte zde.